Menstruace v pohodě

autor: | Zdraví


Máme tu další článek ze série #mojeknowhow. Jedná se o souhrn příspěvků a expertní pohled podnikatelů v rámci prostoru pro zviditelnění členů Vyhledávače ve facebookové skupině Společně nahoru (skupina pro růst vašeho byznysu).

Využijte know-how podnikatelů z Vyhledávače Společně nahoru.

Vendulka Pánková – tanec, pánevní dno, menstruace bez bolesti doporučuje, jak můžete ovlivnit menstruaci pomocí stravy a vitamínů. Dozvíte se, jaké jsou příčiny bolestivé menstruace a jak poznáte, že můžete mít endometriózu. Nechybí ani tipy, jak pečovat o své pánevní dno.

Koukněte na jednotlivé příspěvky a inspirujte se.


1. Kdo jsem?

JSEM MENSTRUAČNÍ KOUČKA, LEKTORKA ŠKOLY PÁNEVNÍHO DNA A PRŮVODKYNĚ ŽENSKOU CYKLIČNOSTÍ

Milé ženy,

  • také máte z menstruace podobný pocit, jako na obrázku?
  • Berete menstruační bolesti jako normu, a jste smířené s tím, že to holt musíte nějak přežít a změna není možná?
  • Bylinky ani jiné babské rady vám nepomohly a marně hledáte, co by vám přineslo úlevu?
  • Lékař vám neporadil nic, nebo maximálně předepsal silnější analgetika, nebo doporučil hormonální antikoncepci?

Jde to i jinak!

Bolestivá menstruace může být způsobena více příčinami – jednou z nich mohou být stažené svaly pánevního dna, které neumožní děložnímu čípku patřičně se otevřít a děloha pak musí vyvíjet silnější (a tím bolestivější) stahy, aby krev vypudila.

Když ženy zkoumají, co dělat s pánevním dnem, primárně vyhledávají jeho cvičení a posilování.

Málo se ví, že zhruba třetina žen nemá pánevní dno oslabené, ale naopak stažené, tudíž není další posilování vůbec na místě! A i ty ženy, které mají svaly pánevního dna oslabené, potřebují nejdříve umět pánevní dno NACÍTIT a UVOLNIT, před tím, než se pustí do cvičení a aktivace.

CHCETE ZJISTIT, JAK NA TO?

Objednejte se na individuální konzultaci, nebo na některý z kurzů – online Menstruace bez bolesti, nebo naživo Tajemství pánevního dna. ❤


2. Jak můžete ovlivnit menstruaci pomocí stravy a vitamínů?

Něco především pro ženy, ale tip i pro muže, co dobrého mohou svým patnerkám připravit.

Aby vaše menstruace probíhala co nejpříjemněji, doporučuje se:

OMEZIT

  • průmyslově zpracované potraviny (především smažené, dochucovadla atd.)
  • přemíru soli (způsobuje zadržování vody)
  • cukr (zhoršuje výkyvy nálad)
  • kofein (dehydratace, zhoršení menstruačních průjmů)
  • alkohol (dehydratace, zhoršení nevolnosti a bolesti hlavy)
  • červené maso (zvyšuje hladinu prostaglandinů, které zesilují křečovité stahy dělohy)
  • kořeněná jídla (mohou zhoršit trávení a vylučování)
  • mléčené výrobky (kromě potíží s laktózovou intolerancí mohou obsahovat růstové hormony, kterými jsou krávy krmeny a které ovlivňují ženský hormonální systém – zkuste nahradit rostlinnými alternativami, kozím, nebo ovčím mlékem, případně BIO výrobky)

DOPŘÁT SI VÍCE

  • vlákninu (napomáhá trávení a metabolismu)
  • ovoce (pomáhá zdravě zahnat chuť na sladké a udržet hladinu cukru)
  • zeleninu (plná vitamínů a vlákniny)
  • oříšky (zdroj proteinu, esenc. mastných kyselin a hořčíku)
  • omega 3 / esenciální mastné kyseliny (např. v rybách, rybím tuku, lněném oleji – zmírňují menstruační bolesti)
  • železo (vhodné doplňovat obzvlášť u silné menstruace – sušené meruňky, mandle, dýňová a slunečnicová semínka, nebo třeba játra či ledvinky)
  • hořčík (obsažen třeba v oříšcích, ovesných vločkách nebo hořké čokoládě 🙂 )
  • olej z pupalky dvouleté (mírní bolesti a příznaky PMS, bolestivost prsou)
  • zázvor, kurkuma (protizánětlivý účinek, mírní bolesti i projevy PMS)
  • superpotraviny (např. maca nebo moringa)

A nezapomeňte na dostatek tekutin – především čisté vody.

A CO POMÁHÁ VÁM?

Pokud vás téma bolestivé menstruace zajímá více, přidejte se do fb skupiny Tajemství ženského těla.

Vendulka Pánková – tanec, pánevní dno, menstruace bez bolesti


3. PŘÍČINY BOLESTIVÉ MENSTRUACE

Trápí vás bolestivá menstruace? A víte, jaké mohou být příčiny a souvislosti?

Primární příčinou bolesti při menstruaci je zvýšená hladina prostaglandinů. Jedná se o látky podobné hormonům, které však působí jen lokálně. Způsobují stahy děložní svaloviny, a tím pomáhají s odlučováním děložní sliznice. Pokud je však jejich koncentrace příliš vysoká, kromě nepříjemných křečí dělohy mohou mít vliv i na svaly střevní stěny (což může být jedna z příčin střevních potíží, které ženy také často při menstruaci pociťují).

Za bolestmi ale mohou být například i tyto potíže, proto ženám v první řadě radím navštívit svého gynekologa a zjistit, zda nemůže hrát roli:

🍓 Endometrióza

🍓 Adenomyóza (prorůstání děložní sliznice – endometria – do svaloviny dělohy)

🍓 Cysty

🍓 Děložní myomy

🍓 Polypy (výrustky v děloze, na čípku)

🍓 Stenóza (zúžení) děložního čípku

🍓 Pánevní zánětlivá nemoc (zánět vejcovodu, vaječníků či dělohy)

🍓 Zánět močového měchýře

🍓 PCOS – Syndrom polycystických vaječníků

🍓 Hormonální nerovnováha

🍓 Poruchy štítné žlázy

🍓 Malformace dělohy

Pokud u gynekologa neuspějete, stojí za návštěvu i fyzioterapeut, nebo pohybový specialista, u kterého můžete zkonzultovat následující:

🍓 Stažené pánevní dno

🍓 Bolesti/vychýlení kostrče (např. po pádu na zadek)

🍓 Bolesti, dysbalance a potíže v oblasti zad / žeber / beder / kříže / kyčlí

🍓 Jizvy v oblasti pánve po operacích i úrazech (jste poučené ohledně péče o jizvy?)


4. JAK POZNÁM, ŽE MŮŽU MÍT ENDOMETRIÓZU?

Endometrióza podle průzkumů trápí 10-15% žen v reprodukčním věku a dokáže pořádně znepříjemnit život (a tím i mimo jiné naši práci a podnikání).

Jedná se o výskyt buněk děložní sliznice mimo dělohu, kde však stejně jako děložní sliznice sama reagují na cyklické změny a vytváří chronický zánět.

Hlavními projevy endometriózy jsou:

  • chronické bolesti v pánvi, podbřišku (zejména až paralyzující bolesti v období menstruace)
  • neplodnost a potíže s otěhotněním (až 50 % neplodných žen má endometriózu)
  • bolest při pohlavním styku
  • problémy s vyprazdňováním
  • bolestivá ovulace
  • silné menstruační krvácení
  • krvácení a špinění mimo menstruaci
  • příznaky podobné infekci močových cest (jako například krev v moči)
  • cyklicky se vyskytující trávicí obtíže (křeče, zácpa, průjem)
  • cyklicky se opakující bolesti a potíže kdekoliv v těle
  • pocit nafouklého břicha
  • nevolnost či únava
  • mimoděložního těhotenství

Bolestivost však nemusí být jednoznačným příznakem – můžete mít jen mírnou endometriózu s velikými bolestmi, ale i velmi pokročilou endometriózu bez bolestí.

DIAGNOSTIKA U LÉKAŘE

Diagnostika endometriózy je běh na dlouhou trať a často trvá léta…

Jaká vyšetření vám může lékař udělat, aby endometriózu potvrdil?

  • pohmatový gynekologický nález
  • vnitřní gynekologické vyšetření
  • biochemické vyšetření – marker Ca -125
  • transvaginální sonografie
  • laparoskopické vyšetření (jednou z nejčastějších indikací pro laparoskopii spojených s endometriózou je současný výskyt neplodnosti)
  • ultrazvuk
  • magnetická rezonance
  • CT

Pokud endometriózou trpíte, jaká byla vaše cesta ke zjištění diagnózy?

Chcete se dozvědět více nejen o endometrióze, ale i dalších tématech spojených s ženskou pánví?

Srdečně vás zvu do fb skupiny Tajemství ženského těla.

A pokud si chcete dopřát péči pro svou pánev – ať už příjemněji prožívat svůj cyklus a menstruaci bez bolesti, naučit se, jak na zdravé, funkční a „šťavnaté“ pánevní dno, podpořit otěhotnění, opečovat své tělo po porodu a přinést více radosti a potěšení do života… Neváhejte a ozvěte se!

Vendulka Pánková – tanec, pánevní dno, menstruace bez bolesti


5. PÁNEVNÍ DNO SOUVISÍ S KAŽDOU FÁZÍ ŽIVOTA ŽENY – UMÍTE O NĚJ PEČOVAT?

Řešíte potíže spojené s oslabeným pánevním dnem (např. po porodu) a slyšely jste, že ho máte jen a jen posilovat, a ještě ideálně zastavováním močení – stahováním svěračů na wc?

TAK TO, PROSÍM, NEDĚLEJTE!

Pánevní dno, i když je povolené, potřebujete nejdřív umět vnímatsprávně zapojit a uvolnit, než se dáte do posilování.

A vzhledem k tomu, že pánevní dno je mnohem víc než svěrače, které jsou jen jeho malou částí, tak posilování nebude rozhodně efektivní. Navíc si narušíte vylučovací reflex, způsobíte hyperaktivní močový měchýř (a budete běhat na wc každou chvilku) a v horším případě i záněty močového ústrojí …

Vendulka Pánková – tanec, pánevní dno, menstruace bez bolesti

Pojďte se naučit o své pánevní dno pečovat celostním přístupem, nejen správně cvičit, ale především zapojovat každý den, a užívat si tak menstruaci bez bolesti, podporu plodnostipoporodní péči, prevenci inkontinence i více potěšení v intimitě a z ženskosti.

Objednejte se na online konzultaci, kde vás čeká cílená péče na míru.

Vendulka Pánková – tanec, pánevní dno, menstruace bez bolesti

Těšte se na další články a inspirujte se každý čtvrtek ve facebookové skupině Společně nahoru příspěvky s #mojeknowhow.

Přečtěte si další články z této kategorie

Zdravá chůze

Zdravá chůze

MUDr. Karolína Částková je barefoot expertka a lektorka kurzov. Naučí Vás ušiť si vlastné pohodlné barefoot topánky na mieru. Poradí Vám s prevenciou a riešením problémov s nohami.