Struktura, nadpisy a tlačítka: 3 jednoduché tipy, jak udržet čtenáře na webu

autor: | Podnikání online


Lidé na internetu nečtou, ale skenují. No dobře, někteří čtou, ale většina si hodně vybírá a začte se, až když je něco zaujme. Usnadněte jim to a lépe strukturujte své texty. Aby se čtenář na webu rychle zorientoval a hned viděl v textu přínos. Zaměřte se na strukturu textů, nadpisy a tlačítka. Tady jsou 3 jednoduché tipy, jak na to.


Tip 1 – Strukturujte a střídejte prvky, aby si oko odpočinulo

Podle CRO & UX experta Ondřeje Ilinčeva čtou lidi na webu 8 různými způsoby podle toho, jak moc jsou pro ně informace důležité, za jakým účelem je hledají, jak moc se v danou chvíli soustředí a také podle toho, jací jsou.

„Na stránce přečtou 20 % obsahu. Čtou jen části, které jim pomůžou se zorientovat a pasáže, které je zajímají. Často čtou na přeskáčku,“ uvádí Ilinčev ve svém článku.

Jak je přimět číst? To je špatná otázka. Spíš se ptejme, jak jim v roztěkaném dni usnadnit čtení na lesknoucích se displejích. Pohrajte si se strukturou textu a zapojte:

  • vytučnění důležitých slov,
  • nadpisy a podnadpisy,
  • odrážky,
  • citace,
  • čísla a zkratky,
  • obrázky,
  • popisy obrázků a
  • textace na tlačítkách.

Nezapomínejte ani na správnou velikost všech prvků a dostatek bílého místa, tedy příjemné řádkování, aby text dýchal. Přikládám obrázek pro lepší představu, jak strukturovat text na webu.

Ilinčev: Jak lidi čtou na webu.
Díky střídání prvků a jasné struktuře se čtenář na webu rychle zorientuje. Zdroj: Jak lidi čtou na webu – www.illincev.com


Tip 2 – Do nadpisů a podnadpisů patří to nejdůležitější 

Podle studií máte na webu průměrně 5-9 vteřin na to, abyste udělali skvělý první dojem a zajistili si pozornost. Proto vždy začínejte tím nejdůležitějším, co chcete čtenáři říct, aby měl z té informace užitek – zjistil něco nového, pobavil se, zamyslel se, našel to, co hledá.

Velké, barevné nebo jinak odlišné prvky přitahují oči a nutí vás číst, proto si často jako první věci na webu všímáte nadpisů. Často vídám na webech, že do nadpisů dáváte popis toho, co bude následovat. Je to logické, všichni jsme na to zvyklí ze školy a ze strukturovaných životopisů. Na webu ale do nadpisů vkládejte hodnotu, svou hlavní myšlenku, která čtenáře zaujme a on bude chtít číst dál.

Někdy, a teď mluvím o delších stránkách, na kterých se můžete ztratit, naopak potřebujete popisně doplnit, o co se jedná. K tomu využijte podnadpisy, které budou velikostně menší a méně výrazné než nadpisy.

vyhledavac-spolecne-nahoru-vickova-nadpisy-a-podnadpisy-na-webu
Na webu pracujte i s podnadpisy, které nenápadně doplní a podtrhnou hlavní sdělení v nadpisu. Zdroj: www.petravickova.cz


Tip 3 – Webová tlačítka přitahují pozornost a říkají, co bude dál

Zamysleli jste se někdy nad tím, jak na nás působí tlačítka na webu? Jejich účel je jasný. Kliknete a ony vás přesměrují tam, kam majitel webu chtěl – na nákup, na jinou stránku na webu, na článek… Co to ale znamená pro naši psychiku?

Berte tlačítka jako dveře, za kterými nevíte, co je. Chce se vám je otevřít? Může za nimi být zlatý poklad, ale také tříhlavá saň, která vás bude chtít sežrat. To dopředu nevíte, pokud to někdo na ty dveře nenapíše.

Proto si vymazlete i tlačítka, aby na ně čtenáři chtěli kliknout. Aby se těšili, co pro ně máte dál.

Druhy nadpisů - infografika
Do nadpisů dávejte hodnotu a opečovávejte tlačítka, ať čtenář nemá pochybnosti, co se bude dít dál. Zdroj: www.petravickova.cz 

Chcete vědět, jak je na tom váš web, a uvítali byste další tipy, díky kterým průměrnou online vizitku proměníte ve strategický web? Přidejte se do skupiny Texty z nitra, kde pravidelně servíruji porci copy tipů a každý týden si můžete říct o zpětnou vazbu na svůj text.

Petra Vicková – Copywriterka

Přečtěte si další články z této kategorie

Jaké brandové fotky jsou ideální?

Jaké brandové fotky jsou ideální?

Takové co do vašeho webu a podnikání dobře sednou. To může pro každého znamenat něco docela jiného. Úplný základ je dodržet poměr stran. Fotku na výšku jen stěží napasujete do prostoru na šířku. Ale to jsme do tématu skočili rovnýma nohama. Pojďme se vrátit zpět a začít ještě jednou v článku.