5 tipů, jak mít účetnictví v pořádku

autor: | Finance, Podnikání online


Máme tu další článek ze série #mojeknowhow. Jedná se o souhrn příspěvků a expertní pohled podnikatelů v rámci prostoru pro zviditelnění členů Vyhledávače ve facebookové skupině Společně nahoru (skupina pro růst vašeho byznysu).

Využijte know-how podnikatelů z Vyhledávače Společně nahoru.

Jitka Hrdličková – účetní doporučuje vést si účetní evidenci. Dozvíte se, proč se můžete stát identifikovanou osobou po nákupu českého online kurzu. Nechybí tipy k datové schránce a dárkům pro klienty.

Koukněte na jednotlivé příspěvky a inspirujte se.


1. Vedete si účetní evidenci?

 Mnoho lidí si myslí, že když si zvolí výdaje paušálem, nemusí vést účetní evidenci. Ale tak to bohužel není. Je potřeba mít alespoň evidenci vašich příjmů.

Její forma není přesně daná, důležité je, abyste z ní jednoduše zjistili zásadní údaje – základ daně pro výpočet daně z příjmů a také aktuální obrat pro DPH.

Pokud vystavujete faktury v chytrém fakturačním systému, pak máte vyhráno. Obvykle hlídá obrat a základ daně zjistíte snadno.

Problém může nastat, jestliže máte více zdrojů příjmů (například z pronájmu), používáte několik fakturačních programů, přijímáte peníze hotově nebo vám na účet přijde částka, na kterou jste zapomněli vystavit fakturu.

Pro své klienty do kurzu Měj své účetnictví v pořádku jsem připravila přehledné tabulky, díky kterým nejenom splní povinnost evidovat všechny své příjmy, ale také v každém okamžiku vidí, kolik zaplatí na daních a sociálním a zdravotním pojištění. A to se vyplatí.


2. IDENTIFIKOVANOU OSOBOU PO NÁKUPU ČESKÉHO ONLINE KURZU?

Ano, i to se může stát!

Nejdříve si připomeňme, kdy se jako podnikatelé povinně stáváte identifikovanou osobou:

  • Přijali jste službu v tuzemsku od osoby ze zahraničí.
  • Poskytli jste službu podnikateli do jiného státu EU.
  • Pořídili jste zboží z EU v celkové roční částce nad 326.000 Kč.
  • Nakoupili jste zboží s instalací v tuzemsku od zahraniční osoby.

A kde že je tam ten český online kurz?

Na první pohled není. Může nastat situace, že si koupíte online službu (kurz, konzultaci…) od českého podnikatele, který má ale sídlo mimo ČR (jednoho takového určitě všichni znáte).

Takže pozor, vždy si hlídejte na vašich fakturách sídlo dodavatele!

Pokud pořád tápete, jak to s tou identifikovanou osobou přesně je a jestli se to týká i vás, mám pro vás e-book IDENTIFIKOVANÁ OSOBA účetní tahák. Objednávejte ZDE.


3. VÍŠ, KOLIK BUDEŠ DOPLÁCET NA DANÍCH A NA SOCIÁLNÍM A ZDRAVOTNÍM POJIŠTĚNÍ?

Nevíš? A nebojíš se, že budeš nemile překvapená?

Každý rok řeším s nově příchozími klienty úplně stejnou situaci – po spočítání daní a doplatku na sociálním a zdravotním pojištění se diví, že musí doplácet tak vysokou částku.

Přitom řešení je jednoduché – stačí si to předběžně spočítat už před koncem roku, dokud je ještě čas s tím něco udělat.

Klientům, kterým průběžně vedu účetnictví, nabízím tento propočet vždy na podzim, aby měli ještě dostatek času výsledek trošku poladit.

Více o mně najdeš TADY.


4. DATOVÉ SCHRÁNKY POVINNÉ PRO VŠECHNY OSVČ!

Co to pro vás znamená?

  • Vše proběhne automaticky, nemusíte nic řešit ani se nikam přihlašovat, jen počkáte, až vám v období od ledna do března přijdou přihlašovací údaje.
  • Daňová přiznání budete muset podávat už jen elektronicky.

Z mého pohledu je datová schránka skvělý pomocník. Díky ní už nebudete muset s každým úředním dopisem na poštu nebo na přepážku úřadu, takže vám ušetří spoustu času a přiznání pošlete z pohodlí domova klidně i o půlnoci. 

Ale mnoho lidí ji nechce…

Její používání je jednoduché, ale je dobré myslet na pár věcí:

  • Každých 90 dní se mění heslo (z důvodu bezpečnosti).
  • Lze nastavit neomezenou platnost hesla, ale zvyšuje se tím riziko zneužití.
  • Ověřte si, že máte nastavenou notifikaci na e-mail, aby vám chodilo upozornění na novou zprávu.
  • Zprávy se ukládají jen 90 dní (pokud si nepřiplatíte).


5. DÁVÁTE KLIENTŮM DÁRKY?

A víte, že za určitých podmínek to pro vás mohou být daňově účinné náklady (výdaje)? Jistě, dary jako takové si daňově uplatnit nemůžete, ale reklamní předměty ano.

Reklamní a propagační předměty jsou daňový výdajem, pokud splňují všechny tyto podmínky:

  • Je na nich uvedený název vaší firmy, ochranná známka nebo název propagovaného zboží nebo služby.
  • Jeho hodnota nesmí přesáhnout 500 Kč.
  • Nejedná se o pohonné hmoty, tabák a alkohol (výjimkou je víno, které není šumivé).

Mé dárky pro vás najdete na této stránce, kde si můžete stáhnout zdarma třeba CHECKLIST K PŘÍPRAVĚ PODKLADŮ PRO DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ nebo 5 OTÁZEK, NA KTERÉ SE NEJČASTĚJI PTAJÍ ZAČÍNAJÍCÍ PODNIKATELÉ. Mám pro vás také e-booky např. DAŇ Z PŘÍJMŮ PRO ŽIVNOSTNÍKY. Celou nabídku najdete ZDE.

Jitka Hrdličková – účetní

Těšte se na další články a inspirujte se každý čtvrtek ve facebookové skupině Společně nahoru příspěvky s #mojeknowhow.

Přečtěte si další články z této kategorie

Jak si užívat život

Jak si užívat život

Dáda Frenclová je finanční mentorka a provází ženy na cestě od kontroly rozpočtu po investice do kovů a nemovitostí v Čechách i ve Španělsku.