Jógou ke spokojenému životu

autor: | Terapie


Máme tu další článek ze série #mojeknowhow. Jedná se o souhrn příspěvků a expertní pohled podnikatelů v rámci prostoru pro zviditelnění členů Vyhledávače ve facebookové skupině Společně nahoru (skupina pro růst vašeho byznysu).

Využijte know-how podnikatelů z Vyhledávače Společně nahoru.

Romana Farna – celostní terapeutka, lektorka jógy, oční jógy a dechových technik doporučuje jak na podzimní virózy a únavy. Dozvíte se tipy pro zdravé oči a zjistíte, co je to jantra.

Koukněte na jednotlivé příspěvky a inspirujte se.


1. Benefit oční jógy

Jsem krátkozraká, teď mi bude padesát, a stále nemusím nosit brýle díky oční józe a každodenní nenáročné péči o zrak.

Informace o očích a o možnostech, jak si dobrý zrak udržet nebo obnovit, jsem sbírala od 12 let, kdy se mi začal zrak náhle zhoršovat a já se styděla nosit brýle.

Vytvořila jsem online kurz Oční jóga pro jogíny a nejogíny, jako Canva okýnka s textem a vloženým odkazem na video.

Věřím, že systém, který v kurzu je, lidem pomůže zlepšit zrak, a bude mít pozitivní vliv i na další aspekty zdraví, protože jóga spojuje tělo-mysl-emoce-duši ….

Nemusíte se bát, že byste cviky, které zde jsou, neudělali, protože jste klasickou jógu nikdy necvičili – kurz je určen především mé věkové skupině, a předpokládala jsem již nějaká zdravotní omezení.

Vložím sem starší video s jednou technikou, která v online kurzu Oční jóga pro jogíny a nejogíny je.

Je to postizometrické cvičení pro posílení svalů, které drží hlavu, aby byla na správném místě, protože řada lidí má od koukání do pc nadměrně prohnutou krční lordózu. Prána – energie, ani výživa, do hlavy a do očí nemůže správně proudit, pokud není držení těla správné.

K videu TUDY.


2. Znáte pojem jantra?

Víte jaký je rozdíl mezi jantrou a mandalou? Víte, co jantra symbolizuje, a k čemu ji my jogíni používáme?

Jantra je obraz makrokosmu a zároveň brána mezi světy. Má jogína, který se na ni dívá, vést k meditaci, pozitivně působit na smyslové orgány (oči údajně zlepší až k jasnozřivosti), projasnit a zpřesnit mysl, zlepšit psychickou pohodu a napomoci k poznání neměnné pravdy.

Nejznámější je Šrí jantra.

Jantra je obrazec z černých čar na bílém podkladu. Okrajové linie mají udržovat magickou sílu jantry a bránit úniku energie, mají podporovat udržení zraku a pozornosti jogína.
Pokud vidíte na internetu nebo u někoho na zdi jantru již barevně vymalovanou, je to spíš mandala, která sice také harmonizuje jogína i okolní prostor, ale má slabší působení.
Jantra by měla být geometricky přesná, s ostrými úhly. U mandaly se naopak většinou čeká, že bude mít tvary měkké, kulaté.

Když chceme dělat koncentrační techniku se soustředěním zraku na jantru, díváme se do středu jantry. Jantra je tvořena ze středu ven a právě střed jantry je ta brána do jiných světů, nebo brána k nevyužívaným možnostem našeho mozku.

Jogín se dívá vždy do středu jantry, kde je většinou ohniskový černý bod – bindu, symbolizující okno do absolutna. Bindu může být vnímán jako úložiště energie, a jako symbol tvořitele – Šivy.
Střed jantry může být tvořen i tvar jako je trojúhelník, čtverec, kruh, šestiúhelník, lotos… Tyto tvary určují typ energie, která na jogína působí.

Volně dýcháme, zklidníme mysl, díváme se do středu jantry, po chvíli rozostříme periferní zrak do pasivního módu. Často se stává, že jogín vidí jantru rozzářenou a vybarvenou. Časem může dojít i k nižšímu samádhi.

Působení jednotlivých tvarů jantry:

  • trojúhelník špičkou nahoru – intenzivní duchovní aspirace, element ohně agni, stoupání k vyšším světů, spíše mužská energie, spojení se Šivou
  • trojúhelník špičkou dolů – symbol Šakti, přijímání, ženská energie, element vody, která má tendenci klesat, stékat až do nejhlubších míst a zaplnit je vědomím
  • šesticípá hvězda – dva trojúhelníky, spojení Šivy a Šakti, spojení Puruši a Prakriti, hvězda Davidova, jednota ženského a mužského principu
  • kruh – prázdnota bez konce a začátku, bytí-vědomí-blaženost, makrokosmická evoluce, element vzduchu, pohyb, je možné ho vnímat jako spirálu
  • čtverec – element země, projevení ve hmotě, stabilita

Jantry, jako jednu z mnoha možností pro zlepšení zraku, doporučuji používat i ve svém online kurzu Oční jóga pro jogíny a nejogíny.


3. Celý život se věnuji zdraví a samopomoci

Lékaři doporučovali mámě, ať jde na potrat, že budu postižená… máma měla těžký zánět slinivky, a než ji správně diagnostikovali, léčili ji různě. Nejdřív ani netušila, že je těhotná. Narodila jsem se slabá, v dětství jsem mívala angíny, záněty uzlin, které se projevovaly jako příušnice, a několikrát i selhání ledvin.

  • Díky dědovi a babičce, kteří se věnovali léčitelství, bylinkám, zdravě vařili (hrách a kroupy a podobné věci), a chodili k nim lidé z okolí na rady, jsem se naučila velmi brzy dávat pozor na to, co jím, jak se ke svému tělu chovám, naučila jsem se hlídat si emoce a energii.
  • Na gymnáziu jsem se začala zajímat o tradiční čínskou medicínu a jógu, později se k tomu přidalo ještě mnoho dalších metod alternativní léčby.

Teď v padesáti letech jsem na tom zdravotně mnohem lépe než většina dvacetiletých.
Svým klientkám pomáhám najít cestu ke zdraví, najít s nimi jejich vlastní systém stravování a životního stylu.

VŽDY DĚLÁM KLIENTCE PODROBNOU DIAGNOSTIKU, URČÍM VROZENOU KONSTITUCI, DOPORUČÍM BYLINY, ZMĚNY V JÍDELNÍČKU, UČÍM KLIENTKY CVIČIT, DÝCHAT, MEDITOVAT A RADOVAT SE ZE ŽIVOTA.

Pokud máte nějaké potíže, se kterými si nevíte rady, jsem tu pro vás buď online (videohovor na messengeru) nebo offline v Ostravě a v Horním Štěpánově.

Objednávky: romana.farna@seznam.cz


4. 6 tipů pro zdraví vašich očí

Online kurz Oční jóga pro jogíny a nejogíny jsem vytvořila pro všechny, kdo se zajímají o své oči a o možnosti, jak o ně pečovat, aby se zrak nezhoršoval.

ZDE NAJDETE KRÁTKÉ YOUTUBE VIDEO SE ŠESTI TIPY PRO ZDRAVÍ VAŠICH OČÍ.

Prodejní stránka online kurzu Oční jóga pro jogíny a nejogíny ZDE.

Něco o mně si můžete přečíst zde.


5. Jak na podzimní virózy a únavy

Při své práci lidem radím, co dělat, když mají nějaké zdravotní potíže. Čerpám ze znalostí tradiční čínské medicíny, ájurvédy, jógy a jógové terapie a ze své mnohaleté praxe.

Nejdůležitější je prevence.

Možná býváte na podzim a v zimě unavení, ospalí, máte jednu virózu za druhou, kašlete, smrkáte, máte studené nohy, bolí vás kolena, bolí vás bedra….

Co pro sebe můžete využít z moudrosti tradiční čínské medicíny nebo ájurvédy?

Možností je hodně. Napíšu sem to, s čím máme já a mé klientky, osobní zkušenosti.

VŠECHNA TATO DOPORUČENÍ JSOU JEN VŠEOBECNÁ. PRO KVALITNÍ POMOC, AŤ UŽ V PREVENCI NEBO LÉČBĚ, JE NUTNÁ DIAGNOSTIKA U TERAPEUTA, A VÝBĚR BYLIN, ÚPRAVA STRAVY INDIVIDUÁLNĚ PRO JEDNOTLIVÉ KLIENTY.

Zima je období zimního spánku, klidu, meditace, odpočinku, restartu těla i mysli. Máme být v teple, v pohodě fyzické i duševní, odpočívat, hodně spát, neponocovat, moc nepracovat a moc necvičit.

V zimě máme jíst tepelně upravené, výživné potraviny, využívat chuťí:

  • slanou (polévky, řasy, fazole),
  • slanokyselou (kysané zelí),
  • mírně svíravou (sušené borůvky, sušená aronie, anýz, řepík, dubová kůra, puerh, maso, čočka),
  • aromatickou (bulva celeru, kůra citronu, pomeranče, mandarinky, kandované ovoce, pečivo typu perník s kořením),
  • jemně prohřívající koření, které napomůže trávit i dýchat jako: je rozmarýn, tymián, bazalka, dobromysl, majoránka, saturejka, kmín, římský kmín,
  • jemně prohřívající koření působící na krevní oběh – hřebíček, skořice, sušený zázvor.

Opatrní bychom měli být s kořením prohřívajícím razantně, jako jsou směsi s chilli, paprikou, pepřem, protože není vhodné příliš se potit, otvírat povrch těla, aby nám neunikala energie, která má být uvnitř a chránit vnitřní orgány.

V zimě je třeba doplňovat a obnovovat qi, jang i jin. Vhodné potraviny jsou:

  • Polévky z kořenové zeleniny, obilovin a luštěnin
  • Slzovka (namočit, propláchnout, uvařit v jiné vodě, přidávat do polévek, do rýže, brambor, k masu… nebo ji můžeme jíst i samotnou)
  • Mořské řasy – nori, wakame, arame, kombu, chaluha…
  • Ryby, mořské plody
  • Maso, dlouhé vývary z kostí
  • Fazole, hlavně tmavé barvy jako jsou adzuki
  • Kořenová zelenina jako je mrkev, petržel, celer, tuřín, ředkve, řepa červená, bílá – vařit nebo péct
  • Oddenky a kořeny jako lopuch kořen, pazvonek chloupkatý, lotos kořen, čekankový kořen
  • Cibule, česnek, křen, zázvor
  • Černý sezam, ořechy semena – ideálně před konzumací opražit
  • Ovoce vařené, sušené, zavařeniny, domácí buchty s ovocem, pečená jablka
  • Sójové omáčky, miso pasty, korejské fermentované slané směsi luštěnin a obilí
  • opatrně a spíše v menším množství jezte v zimě syrovou zeleninu a ovoce. Pokud máte rádi na snídani smoothie, vyrábějte si ho teď z vařeného ovoce, koření, semínek, řas…

Vhodné byliny a potravní doplňky, které můžeme užívat jak preventivně, tak při prvních příznacích choroby:

  • Kustovnice plody – je vhodná především pro jangové konstituce (dynamičtí extroverti). Je součástí obnovy základu
  • Schizandra plody – je vhodná především pro jinové konstituce (unylí, ospalí lidé), je tonizační, užívá se tinktura většinou 1 x denně po obědě, pro obnovu qi ledvin a při velké únavě.
  • Šípky – vařit nejméně 30 minut. Vařit můžeme ty stejné šípky až 5x, neobsahují ascorbinázu, vitamín C se neničí varem. Pozor – při dlouhodobém denním pití čaj ze šípků zahušťuje krev, není příliš vhodný pro seniory.
  • Rakytník – sušený nebo stoprocentní šťáva
  • Mišpulník – sirup čínský, je několik druhů na trhu, vždy jsou tam i další byliny
  • Dračí dech – firma Mycomedica
  • Auricularia – firma Mycomedica, doplňuje jin plic, jemně ředí krev, vhodná při suchém kašli
  • Lichořeřišnice – tinktura z celých rostlin
  • Kozinec blanitý – tinktura, prášek z mletého kořene, kořen je součástí korejské polévkové směsi samgyetang
  • Šalvěj, tinktura s propolisem
  • Průdušková tinktura od V. Grešíka
  • Čaj Samahan
  • Čaj z borytu barvířského

Když se vám stane, že náhle onemocníte, a nemáte několik dnů sílu vařit, je dobré mít doma nějaké zásoby, které pak jen stačí zalít vařící vodou z konvice a vyrobit si tak polévku.

Vhodné jsou:

  • Obnova základu, Směs na Samgyetang
  • Churny – směs 4 druhů soli, sušená zelenina, byliny – ájurvédská doporučení, která jsem podrobně popsala ve svém e-booku Koření, který si můžete koupit na www u MUDr. Petry Uríkové – uzdravsamsebe
  • Zavařená, solená zelenina s ghí nebo sádlem
  • Proteinové prášky natural nebo slazené stevií
  • Předvařené luštěniny nebo jemně mleté obilí na kaši (ovesné vločky, rýžové, pohankové vločky)
  • Mana, která sice obsahuje makro i mikroživiny, ale je to substance hlenovité konzistence, která je podle čínské medicíny vhodná jen při stavech zvýšeného jangu (choroby z plnosti) nebo v létě. Bude zvyšovat tan (hlen) v těle a oslabovat slezinu. Přesto, než se vyhladovět, je Mana jako jednorázová první pomoc vhodná.

Z vnějších prostředků :

  • ochraňujte své brány větru na hlavě a krku – noste čepice, šály, a to i doma a v noci
  • používejteygří mast, prieznitz zábaly, křenové a zázvorové placky, čínské náplasti
  • nechejte si moxovat důležité body a orgánové zóny – u terapeuta tčm, hlavně Ming men (mezi L2 – L3 obratli), body země na jinových drahách
  • velmi dobrá je inhalace bylinných par, konvička na proplachování nosu a dutin slanou vodou – ájurvédské techniky preventivní i léčebné
  • používejte termofor, zábaly – nohy, bedra, spodní část břicha, oblast hrudní kosti a mezi lopatkami
  • proplácávejte dlaněmi celé tělo i přes oblečení, několikrát denně
  • používejte reflexní terapii, akupresuru, choďte na celotělové masáže pro udržení koloběhu krve, lymfy, qi
  • cvičte denně jógové pomalé techniky, dýchání, pránajámu, koncentrační techniky
  • pokud máte možnost, cvičte čínská cvičení typu qigong, tai ji, kung fu…

Něco o mně najdete zde.

Pokud se chcete se mnou poradit online nebo offline, napište mi na mail: romana.farna@seznam.cz

Romana Farna – celostní terapeutka, lektorka jógy, oční jógy a dechových technik

Těšte se na další články a inspirujte se každý čtvrtek ve facebookové skupině Společně nahoru příspěvky s #mojeknowhow.

Přečtěte si další články z této kategorie

Vysoká citlivost a metoda EFT

Vysoká citlivost a metoda EFT

Ing. Sandra Woiwode je žena s citem a EFT praktička. Vede ženy k pochopení vysoké citlivosti a nalezení svých darů. Také pomáhá ženám zbavit se stresu, emočních bloků a limitujících přesvědčení pomocí metody EFT (ťukání).