Praktické tipy, jak dělat grafiku chytře a správně

autor: | Brand


Máme tu další článek ze série #mojeknowhow. Jedná se o souhrn příspěvků a expertní pohled podnikatelů v rámci prostoru pro zviditelnění členů Vyhledávače ve facebookové skupině Společně nahoru (skupina pro růst vašeho byznysu).

Využijte know-how podnikatelů z Vyhledávače Společně nahoru.

Simone Štreklová – brand & web designérka doporučuje, jak na kreativitu a systém nejen v grafice. Věděli jste, že brand není o tom, co se líbí vám? Dozvíte se také jaké fotky/ikony používat.

Koukněte na jednotlivé příspěvky a inspirujte se.


1. Brand není o tom, co se líbí tobě!

Vizuální styl není jen o tom, co se líbí tobě, ale hlavně o tom, jaké hodnoty chceš komunikovat a jaké lidi si chceš přitáhnout.
Takže je to víc o nich. Než o tobě
.

Tvořit grafiku čistě na základě osobních preferencí je jedna z nejčastějších chyb – a možná právě proto máš svých srdcových klientů méně, než chceš.

Má úžasná klientka Lucie Klátilová, by ti o tom mohla vyprávět.

Než začneš vybírat brandové barvy, zamysli se nad:

  • Hodnotami své značky – Co chceš komunikovat?
  • Psychologií barev – Každá z barev mluví trochu jiným jazykem
  • Cílovou skupinu – Kdo jsou tví ideální klienti a co na ně vizuálně funguje?

V kurzu Grafika a web design se tímto tématem budeme zabývat do hloubky – naučím tě, jak vytvořit vizuální styl, který skutečně prodává. Za 4 týdny získáš praktické dovednosti (od zadání až po fakturaci) a staneš se vyhledávanou profesionálkou. (A 82 % kurzu ti proplatí stát – i když jsi OSVČ nebo na rodičovské!)

2. Sedíš hodiny nad návrhem a nevíš, jak grafiku vylepšit? Zkus tohle!

Když pracuji na návrhu a cítím, že to ještě není ono, nedělám tu chybu, že bych u toho seděla hodiny a zkoušela jednu úpravu za druhou ( i když bych občas měla ty tendence).

Místo toho to nechám být a věnuju se něčemu jinému. Když se na návrh podívám znovu s čistou hlavou – ideálně až druhý den – hned vidím, co přesně změnit, aby to bylo super.

Proč to funguje?

  • S odstupem získáš objektivnější pohled a uvidíš třeba i nějaký překlep.
  • Neztrácíš čas, kdy se můžeš věnovat jiné práci (pokud děláš grafiku jen sobě).
  • Nesnižuješ svou hodinovku, pokud pracuješ pro klienty projektově.

Obecně se snažím při tvorbě harmonogramu počítat rovnou s tím, že můj osobní deadline je dříve než klientův, abych měla prostor nechat návrh uležet a vrátit se k němu později. Pak si všimnu všeho, co bych jinak neviděla (jiný odstín barvy, typografické chyby, překlepy, špatný kontrast,…).

Pokud hledáš praktické tipy na efektivitu v grafice a chceš svou grafiku posunout na další level, ať už chceš být vyhledávanou profesionálkou nebo děláš grafiku jen pro sebe.

Tam ti ukážu krok za krokem, jak na grafiku, která šetří čas i nervy a zároveň tě provedu celým procesem od zadání až po fakturaci.

Víc informací ZDE.

3. Píšeš datum správně? Většina lidí dělá tuhle chybu

Když píšeš rozsah data „od–do“, správný zápis je s pomlčkou bez mezer. Chybně se často používá spojovník nebo mezery kolem pomlčky.

Spojovník(-) často nazýváme/používáme jako pomlčku, ale je kratší a je přímo na klávesnici (u otazníku).

Spojovníkem spojujeme slova, např.: ping-pong.

Pomlčka (–) je ta delší čárka a na klávesnici se píše zkratkou:

  • iOS: Option + spojovník
  • Win: Alt+0150

Zápis data:
Datum jako řadovou číslovku psát vždy s tečkami oddělené mezerami. Ve významu od–do použij pomlčku bez mezer.

  • ✅ Správně: 10.–12. února 2024
  • ❌ Špatně: 10-12. února 2024 / 10. – 12. února 2024

Proč na tom záleží? Správná typografie působí profesionálně a zbytečné chyby mohou kazit dojem tvé grafiky/prodejky.

Chceš vědět, jaké jsou další nejčastější typografické chyby?
Pošlu Ti praktické PDF na e-mail, odkaz tady.

4. Můžeš tuhle fotku/ikonu použít? Pozor na licence!

Dnes jsme s účastníky mého kurzu řešili licence obrázků/ikon – téma, které spousta začínajících grafiček a VA přehlíží. Ale pozor, stáhnout obrázek z Googlu a použít ho v grafice může být problém!

Jak si hlídat autorská práva?

  • Nejbezpečnější volbou jsou placené fotobanky (Shutterstock, IStock, Getty Images) – tam máš jistotu.
  • Neplacené fotobanky (Unsplash, Pexels, Pixabay) – pozor na podmínky použití! Některé obrázky vyžadují uvedení autora. Vždy přes stahování doporučuji přečíst (často bývají pod odkazem v patičce webu).
  • Google není fotobanka! Většina obrázků je chráněna autorskými právy. Pokud chceš volně použitelné, filtruj v nastavení „Creative Commons (CC0)“.

TIP: Ne vždy se vyplatí stahovat obrázky, které jsou zdarma, protože je mnohem větší šance, že takový obrázek stáhnul někdo před tebou a použil do obdobného projektu. Navíc Freepik má často slevové akce, vyplatí se počkat!

Chceš mít jasno v pravidlech pro používání fotek/ikon a obrázků pro své klienty? Mrkni na můj kurz Grafika | brand & web design: od zadání po fakturaci, kde se dozvíš spoustu praktických tipů pro svou práci a navíc si během kurzu vytvoříš návrh vizuální stylu včetně bannerů a šablon na sítě. Už žádné nekonečné úpravy a nespokojení klienti – po kurzu budeš vědět jak na to.

Kurz můžeš získat s 82% dotací od MPSV, víc informací k najdeš tady.
Více o mně najdeš ZDE.

5. Kreativita vs. systém – jde to vůbec dohromady?

Aneb jak se neutopit ve vlastních nápadech!

Kreativci často mají hlavu v oblacích, nápady přicházejí ve vlnách, skáčou od jedné věci ke druhé… A když přijde na realizaci? Najednou je v tom pěkný guláš.

Poznáváš se trochu v tom?
Řešení je značně prosté – potřebuješ SYSTÉM!

Dlouho jsem si myslela, že kreativní proces musí být volný a spontánní. Že když se příliš zorganizuji, zabiju tím originalitu. Ale opak je pravdou! Jakmile jsem si nastavila jasné workflow, checklisty a strukturu, nejenže mi to ulehčilo práci, ale taky zlepšilo výsledky a ušetřilo tunu času (nehledě na snědená kila čokolády).

Můžeš zkusit:

  • Trello na jednoduché řízení projektů nebo jako knihovnu inspirace
  • Notion na poznámky, klientské informace a postupy
  • Složkovou strukturu pro přehlednost souborů v dokumentech / Google disku

A konkrétní tip?

Nastav si pevné workflow pro každý projekt a odšrtávej. Například:
1️⃣ Před zahájením
– seznam úkolů na start (zjištění podkladů, zadání, inspirace)

2️⃣ Během tvorby
– mít checklist kroků (barevná paleta, fonty, konzistence stylu)

3️⃣ Finální fáze
– Kontrola + předání klientovi + odeslání FA

Kreativní práce bez systému je vskutku peklo!

Jak si ve své tvorbě udržuješ pořádek? Máš svůj systém, nebo jedeš na kreativní chaos?
Jsi kreativec a máš plné zuby chaosu kolem? Máš zkušenosti s nespokojenými klienty nebo nestále předěláváš svou práci?

Jde to i jinak – v kurzu Grafika | brand & web design: od zadání až po fakturaci ti ukážu krok za krokem, jak zavést do své práce flow a dělat lepší grafiku.

Z kurzu si odneseš spoustu checklistů a šablon, hotové výstupy do svého portfolia a konkrétní tipy a podněty, které můžeš rovnou zavést do své praxe. Zpětná vazba na tvou práci během kurzu je samozřejmostí.

Systém oceňují i absolventi mého kurzu –

  • „Pomohlo mi vidět, jak zpracováváš zakázku, jaké informace k tomu potřebuji, jaký je celý postup…“
  • „Odnáším si jasný postup jak na Brand design a jak mám pracovat s klienty.“

Další běh proběhne 12. 5.–8. 6.
P.S.: Na kurz můžeš získat 82% dotaci z cenu kurzu od MPSV! Přihlášky do 11. dubna!

Pokud ještě Notion neznáš – v kurzu tě čeká i bonusový workshop s Lucie Klátilová na téma správy klientů a projektů – budeš mít systém, o který se můžeš opřít.

Víc informací ke kurzu najdeš ZDE.

Simone Štreklová – brand & web designérka

Těšte se na další články a inspirujte se každý čtvrtek ve facebookové skupině Společně nahoru příspěvky s #mojeknowhow.

Přečtěte si další články z této kategorie

Jarní brandové focení v klidu a na max

Jarní brandové focení v klidu a na max

Zdeňka Marešová je fotografka, která s nadšením a citem tvoří fotky plné emocí, smíchu a obyčejného rodinného štěstí. Budete mít lifestyle portréty a profesionální brandové fotografie, co podpoří vaši značku a podnikání.

Praktické tipy pro vaši značku

Praktické tipy pro vaši značku

Ven Avenir je grafická designérka a brand specialistka se smyslem pro detail i širší souvislosti. Tvoří kreativní, inteligentní a funkční design. Vytvoří pro vás logo a vizuální styl, které budou nejen lákat a oslovovat vaše ideální klienty, ale také odrážet vaši osobnost a duši vaší značky.

Jaké brandové fotky jsou ideální?

Jaké brandové fotky jsou ideální?

Takové co do vašeho webu a podnikání dobře sednou. To může pro každého znamenat něco docela jiného. Úplný základ je dodržet poměr stran. Fotku na výšku jen stěží napasujete do prostoru na šířku. Ale to jsme do tématu skočili rovnýma nohama. Pojďme se vrátit zpět a začít ještě jednou v článku.

5 tipů pro váš úspěšný brand

5 tipů pro váš úspěšný brand

Ven Avenir je grafická designérka a brand specialistka se smyslem pro detail i širší souvislosti. Tvoří kreativní, inteligentní a funkční design. Vytvoří pro vás logo a vizuální styl, které budou nejen lákat a oslovovat vaše ideální klienty, ale také odrážet vaši osobnost a duši vaší značky.