5 tipů pro váš úspěšný brand

autor: | Brand


Máme tu další článek ze série #mojeknowhow. Jedná se o souhrn příspěvků a expertní pohled podnikatelů v rámci prostoru pro zviditelnění členů Vyhledávače ve facebookové skupině Společně nahoru (skupina pro růst vašeho byznysu).

Využijte know-how podnikatelů z Vyhledávače Společně nahoru.

Ven Avenir – grafická designérka & brand specialistka doporučuje, jak vám může pomoci vizuální styl v podnikání. Dozvíte se principy grafického designu, co je to pangram a na co nezapomenout při tvorbě vizitky.

Koukněte na jednotlivé příspěvky a inspirujte se.


1. Podnikáte? Pak rozhodně potřebujete vizuální styl!

Proč?

  • Zvýšíte povědomí o vaší osobní značce u vašich klientů,
  • veškeré výstupy napříč komunikačními kanály budete tvořit mnohem rychleji, jednodušeji a hlavně konzistentně,
  • jednoznačně se odlišíte od konkurence,
  • přilákáte ty správné srdcové klienty,
  • ušetříte mraky času,
  • a v důsledku vyděláte víc peněz.

A teď dalšího otázka! Potřebujete ho ode mě? Pokud jste na začátku podnikání, pak rozhodně ne! 

Máte důležitější věci, do kterých investovat a které vám pomohou s prodejem vašich produktů nebo služeb. Nicméně i tak byste si měli alespoň definovat brandové barvy a vybrat písma, abyste mohli využívat těch přínosů výše uvedených.

Než se do samotného tvoření vizuálního stylu pustíte, odpovězte si na následující otázky:

  • Jaké je vaše motto,
  • jakou máte vizi,
  • jaké hodnoty má vaše podnikání,
  • kdo je váš ideální klient,
  • kdo podniká ve stejném oboru, nabízí podobné služby?

Odpovědi na tyto otázky vám pomohou vytvořit si moodboard. Koláž obrázků a fotografií, které zachytí vaše podnikání – jeho náladu, pocity, kdo je klient, co díky vám bude zažívat, jaká je vaše přidaná hodnota pro něj. Moodboard je skvělým podkladem pro další kroky.

A dalším krokem už bude samotný výběr barev. Především na základě vašich hodnot a také definici vašeho srdcového klienta koukněte na symboliku a význam barev, vyberte si

  • dvě, maximálně tři „barevné“ barvy, které ladí právě s výše uvedeným (hledejte různé odstíny vybrané barvy – světlejší, tmavší, tlumenější, odstíny, které nejsou čisté, např. hledáte modrou, ale zkuste kouknout na modrozelenou atd.).
  • a k nim minimálně dvě neutrální (šedé, béžové, hnědé odstíny) – jeden tmavý na texty a jeden velmi světlý například na pozadí webu. Tyto neutrální odstíny mají blízko k černé a bílé, ale tím, že jsou lehce „zabarvené“ a sladěné s těmi „barevnými“ barvami, tak působí přirozeněji a jemněji.

Další na řadě pak bude výběr písem. I u nich vycházejte z hodnot a toho, kdo je vaším klientem a koho chcete oslovit. Vyberte maximálně dvě písma:

  • základní – výraznější, zajímavější, to které nese esenci vaší značky. Může být zdobené, může být patkové, tady stejně jako u barev koukněte na význam a psychologii fontů, co který druh komunikuje. Vyhněte se oprvdu výrazným písmům s nevšedními písmenky, taková se velmi rychle zají jak vám, tak i klientům.
  • doplňkové – jednoduché, čisté, dobře čitelné písmo na texty. U tohoto písma pak využívejte různé řezy (tučné, kurzíva), abyste text udělali čtivější.

Celý vizuální styl můžete doplnit jednoduchým grafickým prvkem – určitě vhodný pro začátek najdete v Canvě, který souvisí tématicky s vaším podnikáním a pomůže vám při tvorbě výstupů.

Pamatujte si, že výběrem barev, fotnů a grafického prvku to ale celé jen začíná. Vizuální styl je pak potřeba konstantně a konzistentně používat napříč komunikačními kanály – příspěvky na sociálních sítích, webové a prodejní stránky, newsletter i vaše materiály například do kurzů. Všude používejte kombinaci vašich barev, písem a doplňku. Samozřejmě můžete být kreativní v tom, jak budete jednotlivé části kombinovat – jedou bude tmavé pozadí, jindy světlé, jednou fotka s málo textem, jindy delší text, tu grafický prvek průhledný na pozadí, jindy jen malý v růžku, ale vždy použijete své barvy a písma.

A důležitá rada na závěr: Méně je více a pokud budete mít pocit, že to stále není ono, tak se zkuste radši ubrat než přidat.

A já se budu těšit na ty z vás, kteří už nejste na začátku, vaše podnikání už je rozjeté, jste usazeni ve svém oboru a expertíze a chcete svůj brand posunout na další level. Protože právě pro vás jsou určené mé služby. Více informací najdete ZDE.

2. Máte vizitku? A mohla bych ji vidět? 

Pokud máte svoji vizitku a chtěli byste na ni od ostatních napsat zpětnou vazbu, co na ni říkají a jak se jim líbí, sdílejte ji tu s námi. Budeme se držet tradičních pravidel, že každý okomentuje alespoň třem dalším.

Nemáte vizitku? A chcete si ji navrhnout a nechat vytisknout?

Pak se s vámi podělím o pár tipů, aby vaše vizitka byla nejen pěkná, ale i plnila svůj účel.

Hlavním účelem vizitky je předat vaše kontaktní informace, proto pamatujte, že obsah má vždy přednost nad formou a méně je více.

Pro začátek doporučuji držet se standardního rozměru 90 x 50 mm (vejde se do vizitkářů, peněženek, větší se nevejde a tak ji nakonec lidé někde ztratí, zašantročí), pokud chcete, nemusíte zůstat jen u horizontální varianty, ale můžete zkusit i vertikální. (Jen pozor, prostoru na šířku je méně, takže Klementýna Skočdopolová by měla zůstat u klasiky).

Nejdříve promyslete, jaké všechny údaje chcete na vizitce mít:

  • Jméno a příjmení – to je základ.
  • Titul – pokud se ve vašem oboru nosí a pokud je relevantní k vašemu podnikání, tak proč ne. Moje ing. by se k mému současnému oboru moc nehodilo.
  • Funkce, obor, pozice – zkrátka to, co děláte a s čím dotyčnému můžete pomoci.
  • Kontakty – tady si promyslete, jak chcete, aby vás lidé kontaktovali. Telefon, e-mail a webové stránky jsou základ. Pokud je vaším hlavním komunikačním kanálem facebook, instagram nebo jiná sociální síť, tak sem s nimi. Pokud ale máte profil na každé sociální síti, ale v podstatě tam nezavítáte, jak je rok dlouhý, nemají na vizitce, co dělat (jsou dohledatelné třeba z vašeho webu). Jestli je pro vaše klienty důležitá i vaše fyzická adresa (sídlo, provozovna), tak ji také na vizitce uveďte.
  • Fotografie – opět je hlavně na vás, jestli ji na vizitce budete mít nebo ne. Jestli je pro vás důležité, aby si klienti nebo obchodní partneři zapamatovali nejen vaše jméno, ale i si dokázali přiřadit váš obličej, tak určitě ano (ale fotografii kvalitní!). Zvlášť po velkých networkingových akcích se jim připomenete i obličejem.
  • QR kód – co se stane, když ho dotyčný naskenuje? Bude tam jen například místo webu nebo povede do vaší facebookové skupiny? Zajímavou myšlenku je možnost načtení všech vašich údajů přímo do telefonu dotyčného.
  • Ještě něco? Máte pocit, že by na vizitce mělo být ještě něco dalšího? Napište mi a poradíme se!

Ve chvíli, kdy máte promyšlené, co všechno si na vizitku dáte, vemte papír a tužku, nakreslete si několik obdélníčků velikosti vizitky a zkoušejte různé rozmístění schválených údajů. (Nepiště pokaždé krasopisně všechny údaje, stačí čmarikání, že tyle velké vlnovky jsou jméno a příjmení, ty menší jsou, co děláte a vodorovné čárky vedle koleček jsou kontakty vedle ikonek.) Zkoušejte:

  • Různou velikost textů, fotografie – odlište, co je nejdůležitější.
  • Různé zarovnání – na střed, část doprava, část doleva, do dvou sloupců.
  • Různé velikosti mezer mezi částmi – jméno a pozice blízko u sebe, vetší mezera a pak kontakty.
  • Jednostrannou nebo oboustrannou variantu.

Náčrtek, který se vám bude nejvíce líbit pak bude předlohou pro tvorbu v grafickém programu – s největší pravděpodobností v Canvě. V té nezapomeňte:

  • Používat vaše brandová písma (využijte různých řezů a velikostí pro odlišení informací, ale nepřežeňte to!).
  • Používat vaše brandové barvy – pozor na čitelnost, na světlém pozadí mějte texty dostatečně tmavé (a naopak).
  • Logo nebo grafický prvek – střídmě a tak, aby nepřehlušily důležité informace.
  • Ikonky – u kontaktů a sociálních sítí můžete použít ikonky, doporučuji jednobarevné, ideálně přebarvené do brandových barev.
  • Udělejte si několik verzí a ty si pak vytiskněte na vaší tiskárně normálně na A4. Zkontrolujte zejména velikost a barevnost textů, tj. čitelnost, protože to prostě nikdy na monitoru neuvidíte tak, jako při vytištění.

A pár tipů na závěr:

  • Minimální velikost písma na vizitce je kolem 6 pt, aby byla zaručena čitelnost. A čím menší text, tím čistější a dobře čitelné písmo zvolte. Kudrlinkový skript ve velikosti 6 pt je výzva!
  • Nastavte si okraje, ať vám nic neutíká mimo a hlavně ať je vše stejně vzdálené od hran, vizitky budou vypadat profesionálněji.
  • Pokud použijete barevné pozadí nebo obrázek nebo fotku, od kraje do kraje, tak nezapomeňte nastavit pro tisk spadávku (bleed) a ořezové značky (crop marks) – obojí v Canvě jde. Je to proto, abyste při třeba modrém pozadí neměli kolem vizitky bílý pruh, protože řezání není nikdy 100% přesné.
  • Vyberte kvalitní papír, gramáž minimálně 250-350 gsm (pro představu, klasický do tiskárny má 80), jestli bude matný nebo lesklý záleží jen na vás.
  • Pokud se chcete odlišit, můžete zvážit různé zušlechťovací technologie jako různé druhy laků, metalických fólii (část vizitky může být lesklá např. logo), výseky, ražba atd.
  • Všechny údaje třikrát překontrolujte a pak je dejte překontrolovat ještě alespoň jedné osobě. Fakt nechcete 100 ks vizitek s chybou v e-mailu.

A opakování na závěr! Obsah má přednost před formou a méně je více.

3. Co je to pangram?

Nechť již hříšné saxofony ďáblů rozezvučí síň úděsnými tóny waltzu, tanga a quickstepu.

Vypätá dcéra grófa Maxwella s IQ nižším ako kôň núti čeľaď hrýzť hŕbu jabĺk.

Toto je pangram. Věta, která v sobě obsahuje všechny znaky abecedy. Existuje ve všech jazycích, případně existuje jeho zkrácená verze, která obsahuje jen všechny znaky s diakritikou.

A na co je dobrý?

Je to testovací věta, díky které zjistíte, jestli vámi vybraný font, ať už v Canvě, Google font nebo jakýkoliv jiný koupený nebo zdarma stažený, obsahuje všechny znaky.

Protože prostě nechcete, aby vaše příspěvky na sociálních sítích nebo web vypadaly takhle. A bohužel to vídám až příliš často a to třeba i v placených reklamách.

Pokud si fonty, stejně tak jako brandové barvy necháte najít na míru ode mě, rozhodně takový oříšek nebudete muset řešit.

Ven Avenir – grafická designérka & brand specialistka

4. Může vám správně vytvořený a dobře používaný vizuální styl pomoci v podnikání?

Ano – protože pomocí brandových barev, písem a grafického prvku můžete proniknout do povědomí vašich ideálních zákazníků a komunikovat s nimi vizuálně a nejen verbálně.

Ano – protože vytvořený vizuální styl je skvělým podkladem nejen pro tvorbu příspěvků na sociální sítě, ale také pro tvorbu webu (a také například pro focení brandových fotek).

Ano – protože existence vizuálního stylu vám šetří čas a energii. Už nemusíte tápat, jaké barvy použít v Canvě, když si chcete vytvořit nový cover obrázek, nemusít vymýšlet, jaké písmo použijete na prodejce a vůbec nemusíte řešit, čím ozvláštnit vaši vizitku. Všechno už je jasně dané.

Pokud chcete už konečně mít jasně definovaný jednotný vizuální styl a také se naučit, jak s ním pracovat a vytvářet si grafiku na sociální sítě rychle, efektivně a vkusně, tak přesně pro vás jsou Synergické workshopy.

Dva z nich jsou na tato témata (tvorba vizuálního stylu a práce s ním) a připravila jsem je pro vás já. Další dva jsou na téma texty na webu, prodejkách, sociálních sítích a v newsletterech. Ty pro vás připravila Anna Athos Pírová A poslední dva jsou o tom, jak si od začátku postavit funkční a přívětivý web, který bude prodávat. Ty pro vás připravila Magda Jedličková

Více o workshopech ZDE.

5. Znáte principy grafického designu? A víte, jak vám mohou pomoci?

Pokud jste podnikatelka nebo podnikatel a ke své propagaci a komunikaci se svými ideálními klienty využíváte sociální sítě, pak byste určitě měli vědět, co čem je řeč.

Asi už víte, že je dobré mít jednotný vizuální styl a v něm definované brandové barvy a písma, případně mít i logo. Všechno to je dobré, abyste:

  • se odlišily od konkurence,
  • zaujali ty správné srdcové klienty
  • si ulehčili práci při tvorbě příspěvků na sociální sítě.

A právě při tvorbě příspěvků, kdy kombinujete text, fotku, grafický prvek je dobré pamatovat na těchto pět principů:

  1. zarovnání – jak jednotlivé prvky zarovnáte vzhledem k okrajům i k sobě samým
  2. rovnováha – vytvoříte zajímavé napětí nebo vše bude harmonické
  3. kontrast – použijete různou velikost nebo barvu pro jeho zvětšení
  4. hierarchie – vizuálně odlišíte, co je nejdůležitější a co méně
  5. opakování – které barvy nebo prvky použijete pro oživení víckrát

Pokud chcete svoje příspěvky na sociální sítě tvořit rychle, efektivně a jednoduše, tak se určitě přihlaste k mému workshopu. (Nestíháte? Nevadí, bude k dispozici záznam.).

A pokud vás zajímá víc o mě a mé práci a s čím vám můžu pomoci, tak TUDY.

Ven Avenir – grafická designérka & brand specialistka

Těšte se na další články a inspirujte se každý čtvrtek ve facebookové skupině Společně nahoru příspěvky s #mojeknowhow.

Přečtěte si další články z této kategorie