Máme tu další článek ze série #mojeknowhow. Jedná se o souhrn příspěvků a expertní pohled podnikatelů v rámci prostoru pro zviditelnění členů Vyhledávače ve facebookové skupině Společně nahoru (skupina pro růst vašeho byznysu).
Využijte know-how podnikatelů z Vyhledávače Společně nahoru.
Ven Avenir – grafická designérka & brand specialistka doporučuje, jak vám může pomoci vizuální styl v podnikání. Dozvíte se principy grafického designu, co je to pangram a na co nezapomenout při tvorbě vizitky.
Koukněte na jednotlivé příspěvky a inspirujte se.
1. Podnikáte? Pak rozhodně potřebujete vizuální styl!
Proč?
- Zvýšíte povědomí o vaší osobní značce u vašich klientů,
- veškeré výstupy napříč komunikačními kanály budete tvořit mnohem rychleji, jednodušeji a hlavně konzistentně,
- jednoznačně se odlišíte od konkurence,
- přilákáte ty správné srdcové klienty,
- ušetříte mraky času,
- a v důsledku vyděláte víc peněz.
A teď dalšího otázka! Potřebujete ho ode mě? Pokud jste na začátku podnikání, pak rozhodně ne!
Máte důležitější věci, do kterých investovat a které vám pomohou s prodejem vašich produktů nebo služeb. Nicméně i tak byste si měli alespoň definovat brandové barvy a vybrat písma, abyste mohli využívat těch přínosů výše uvedených.
Než se do samotného tvoření vizuálního stylu pustíte, odpovězte si na následující otázky:
- Jaké je vaše motto,
- jakou máte vizi,
- jaké hodnoty má vaše podnikání,
- kdo je váš ideální klient,
- kdo podniká ve stejném oboru, nabízí podobné služby?
Odpovědi na tyto otázky vám pomohou vytvořit si moodboard. Koláž obrázků a fotografií, které zachytí vaše podnikání – jeho náladu, pocity, kdo je klient, co díky vám bude zažívat, jaká je vaše přidaná hodnota pro něj. Moodboard je skvělým podkladem pro další kroky.
A dalším krokem už bude samotný výběr barev. Především na základě vašich hodnot a také definici vašeho srdcového klienta koukněte na symboliku a význam barev, vyberte si
- dvě, maximálně tři „barevné“ barvy, které ladí právě s výše uvedeným (hledejte různé odstíny vybrané barvy – světlejší, tmavší, tlumenější, odstíny, které nejsou čisté, např. hledáte modrou, ale zkuste kouknout na modrozelenou atd.).
- a k nim minimálně dvě neutrální (šedé, béžové, hnědé odstíny) – jeden tmavý na texty a jeden velmi světlý například na pozadí webu. Tyto neutrální odstíny mají blízko k černé a bílé, ale tím, že jsou lehce „zabarvené“ a sladěné s těmi „barevnými“ barvami, tak působí přirozeněji a jemněji.
Další na řadě pak bude výběr písem. I u nich vycházejte z hodnot a toho, kdo je vaším klientem a koho chcete oslovit. Vyberte maximálně dvě písma:
- základní – výraznější, zajímavější, to které nese esenci vaší značky. Může být zdobené, může být patkové, tady stejně jako u barev koukněte na význam a psychologii fontů, co který druh komunikuje. Vyhněte se oprvdu výrazným písmům s nevšedními písmenky, taková se velmi rychle zají jak vám, tak i klientům.
- doplňkové – jednoduché, čisté, dobře čitelné písmo na texty. U tohoto písma pak využívejte různé řezy (tučné, kurzíva), abyste text udělali čtivější.
Celý vizuální styl můžete doplnit jednoduchým grafickým prvkem – určitě vhodný pro začátek najdete v Canvě, který souvisí tématicky s vaším podnikáním a pomůže vám při tvorbě výstupů.
Pamatujte si, že výběrem barev, fotnů a grafického prvku to ale celé jen začíná. Vizuální styl je pak potřeba konstantně a konzistentně používat napříč komunikačními kanály – příspěvky na sociálních sítích, webové a prodejní stránky, newsletter i vaše materiály například do kurzů. Všude používejte kombinaci vašich barev, písem a doplňku. Samozřejmě můžete být kreativní v tom, jak budete jednotlivé části kombinovat – jedou bude tmavé pozadí, jindy světlé, jednou fotka s málo textem, jindy delší text, tu grafický prvek průhledný na pozadí, jindy jen malý v růžku, ale vždy použijete své barvy a písma.
A důležitá rada na závěr: Méně je více a pokud budete mít pocit, že to stále není ono, tak se zkuste radši ubrat než přidat.
A já se budu těšit na ty z vás, kteří už nejste na začátku, vaše podnikání už je rozjeté, jste usazeni ve svém oboru a expertíze a chcete svůj brand posunout na další level. Protože právě pro vás jsou určené mé služby. Více informací najdete ZDE.
2. Máte vizitku? A mohla bych ji vidět?
Pokud máte svoji vizitku a chtěli byste na ni od ostatních napsat zpětnou vazbu, co na ni říkají a jak se jim líbí, sdílejte ji tu s námi. Budeme se držet tradičních pravidel, že každý okomentuje alespoň třem dalším.
Nemáte vizitku? A chcete si ji navrhnout a nechat vytisknout?
Pak se s vámi podělím o pár tipů, aby vaše vizitka byla nejen pěkná, ale i plnila svůj účel.
Hlavním účelem vizitky je předat vaše kontaktní informace, proto pamatujte, že obsah má vždy přednost nad formou a méně je více.
Pro začátek doporučuji držet se standardního rozměru 90 x 50 mm (vejde se do vizitkářů, peněženek, větší se nevejde a tak ji nakonec lidé někde ztratí, zašantročí), pokud chcete, nemusíte zůstat jen u horizontální varianty, ale můžete zkusit i vertikální. (Jen pozor, prostoru na šířku je méně, takže Klementýna Skočdopolová by měla zůstat u klasiky).
Nejdříve promyslete, jaké všechny údaje chcete na vizitce mít:
- Jméno a příjmení – to je základ.
- Titul – pokud se ve vašem oboru nosí a pokud je relevantní k vašemu podnikání, tak proč ne. Moje ing. by se k mému současnému oboru moc nehodilo.
- Funkce, obor, pozice – zkrátka to, co děláte a s čím dotyčnému můžete pomoci.
- Kontakty – tady si promyslete, jak chcete, aby vás lidé kontaktovali. Telefon, e-mail a webové stránky jsou základ. Pokud je vaším hlavním komunikačním kanálem facebook, instagram nebo jiná sociální síť, tak sem s nimi. Pokud ale máte profil na každé sociální síti, ale v podstatě tam nezavítáte, jak je rok dlouhý, nemají na vizitce, co dělat (jsou dohledatelné třeba z vašeho webu). Jestli je pro vaše klienty důležitá i vaše fyzická adresa (sídlo, provozovna), tak ji také na vizitce uveďte.
- Fotografie – opět je hlavně na vás, jestli ji na vizitce budete mít nebo ne. Jestli je pro vás důležité, aby si klienti nebo obchodní partneři zapamatovali nejen vaše jméno, ale i si dokázali přiřadit váš obličej, tak určitě ano (ale fotografii kvalitní!). Zvlášť po velkých networkingových akcích se jim připomenete i obličejem.
- QR kód – co se stane, když ho dotyčný naskenuje? Bude tam jen například místo webu nebo povede do vaší facebookové skupiny? Zajímavou myšlenku je možnost načtení všech vašich údajů přímo do telefonu dotyčného.
- Ještě něco? Máte pocit, že by na vizitce mělo být ještě něco dalšího? Napište mi a poradíme se!
Ve chvíli, kdy máte promyšlené, co všechno si na vizitku dáte, vemte papír a tužku, nakreslete si několik obdélníčků velikosti vizitky a zkoušejte různé rozmístění schválených údajů. (Nepiště pokaždé krasopisně všechny údaje, stačí čmarikání, že tyle velké vlnovky jsou jméno a příjmení, ty menší jsou, co děláte a vodorovné čárky vedle koleček jsou kontakty vedle ikonek.) Zkoušejte:
- Různou velikost textů, fotografie – odlište, co je nejdůležitější.
- Různé zarovnání – na střed, část doprava, část doleva, do dvou sloupců.
- Různé velikosti mezer mezi částmi – jméno a pozice blízko u sebe, vetší mezera a pak kontakty.
- Jednostrannou nebo oboustrannou variantu.
Náčrtek, který se vám bude nejvíce líbit pak bude předlohou pro tvorbu v grafickém programu – s největší pravděpodobností v Canvě. V té nezapomeňte:
- Používat vaše brandová písma (využijte různých řezů a velikostí pro odlišení informací, ale nepřežeňte to!).
- Používat vaše brandové barvy – pozor na čitelnost, na světlém pozadí mějte texty dostatečně tmavé (a naopak).
- Logo nebo grafický prvek – střídmě a tak, aby nepřehlušily důležité informace.
- Ikonky – u kontaktů a sociálních sítí můžete použít ikonky, doporučuji jednobarevné, ideálně přebarvené do brandových barev.
- Udělejte si několik verzí a ty si pak vytiskněte na vaší tiskárně normálně na A4. Zkontrolujte zejména velikost a barevnost textů, tj. čitelnost, protože to prostě nikdy na monitoru neuvidíte tak, jako při vytištění.
A pár tipů na závěr:
- Minimální velikost písma na vizitce je kolem 6 pt, aby byla zaručena čitelnost. A čím menší text, tím čistější a dobře čitelné písmo zvolte. Kudrlinkový skript ve velikosti 6 pt je výzva!
- Nastavte si okraje, ať vám nic neutíká mimo a hlavně ať je vše stejně vzdálené od hran, vizitky budou vypadat profesionálněji.
- Pokud použijete barevné pozadí nebo obrázek nebo fotku, od kraje do kraje, tak nezapomeňte nastavit pro tisk spadávku (bleed) a ořezové značky (crop marks) – obojí v Canvě jde. Je to proto, abyste při třeba modrém pozadí neměli kolem vizitky bílý pruh, protože řezání není nikdy 100% přesné.
- Vyberte kvalitní papír, gramáž minimálně 250-350 gsm (pro představu, klasický do tiskárny má 80), jestli bude matný nebo lesklý záleží jen na vás.
- Pokud se chcete odlišit, můžete zvážit různé zušlechťovací technologie jako různé druhy laků, metalických fólii (část vizitky může být lesklá např. logo), výseky, ražba atd.
- Všechny údaje třikrát překontrolujte a pak je dejte překontrolovat ještě alespoň jedné osobě. Fakt nechcete 100 ks vizitek s chybou v e-mailu.
A opakování na závěr! Obsah má přednost před formou a méně je více.
3. Co je to pangram?
Nechť již hříšné saxofony ďáblů rozezvučí síň úděsnými tóny waltzu, tanga a quickstepu.
Vypätá dcéra grófa Maxwella s IQ nižším ako kôň núti čeľaď hrýzť hŕbu jabĺk.
Toto je pangram. Věta, která v sobě obsahuje všechny znaky abecedy. Existuje ve všech jazycích, případně existuje jeho zkrácená verze, která obsahuje jen všechny znaky s diakritikou.
A na co je dobrý?
Je to testovací věta, díky které zjistíte, jestli vámi vybraný font, ať už v Canvě, Google font nebo jakýkoliv jiný koupený nebo zdarma stažený, obsahuje všechny znaky.
Protože prostě nechcete, aby vaše příspěvky na sociálních sítích nebo web vypadaly takhle. A bohužel to vídám až příliš často a to třeba i v placených reklamách.
Pokud si fonty, stejně tak jako brandové barvy necháte najít na míru ode mě, rozhodně takový oříšek nebudete muset řešit.
4. Může vám správně vytvořený a dobře používaný vizuální styl pomoci v podnikání?
Ano – protože pomocí brandových barev, písem a grafického prvku můžete proniknout do povědomí vašich ideálních zákazníků a komunikovat s nimi vizuálně a nejen verbálně.
Ano – protože vytvořený vizuální styl je skvělým podkladem nejen pro tvorbu příspěvků na sociální sítě, ale také pro tvorbu webu (a také například pro focení brandových fotek).
Ano – protože existence vizuálního stylu vám šetří čas a energii. Už nemusíte tápat, jaké barvy použít v Canvě, když si chcete vytvořit nový cover obrázek, nemusít vymýšlet, jaké písmo použijete na prodejce a vůbec nemusíte řešit, čím ozvláštnit vaši vizitku. Všechno už je jasně dané.
Pokud chcete už konečně mít jasně definovaný jednotný vizuální styl a také se naučit, jak s ním pracovat a vytvářet si grafiku na sociální sítě rychle, efektivně a vkusně, tak přesně pro vás jsou Synergické workshopy.
Dva z nich jsou na tato témata (tvorba vizuálního stylu a práce s ním) a připravila jsem je pro vás já. Další dva jsou na téma texty na webu, prodejkách, sociálních sítích a v newsletterech. Ty pro vás připravila Anna Athos Pírová A poslední dva jsou o tom, jak si od začátku postavit funkční a přívětivý web, který bude prodávat. Ty pro vás připravila Magda Jedličková
Více o workshopech ZDE.
5. Znáte principy grafického designu? A víte, jak vám mohou pomoci?
Pokud jste podnikatelka nebo podnikatel a ke své propagaci a komunikaci se svými ideálními klienty využíváte sociální sítě, pak byste určitě měli vědět, co čem je řeč.
Asi už víte, že je dobré mít jednotný vizuální styl a v něm definované brandové barvy a písma, případně mít i logo. Všechno to je dobré, abyste:
- se odlišily od konkurence,
- zaujali ty správné srdcové klienty
- si ulehčili práci při tvorbě příspěvků na sociální sítě.
A právě při tvorbě příspěvků, kdy kombinujete text, fotku, grafický prvek je dobré pamatovat na těchto pět principů:
- zarovnání – jak jednotlivé prvky zarovnáte vzhledem k okrajům i k sobě samým
- rovnováha – vytvoříte zajímavé napětí nebo vše bude harmonické
- kontrast – použijete různou velikost nebo barvu pro jeho zvětšení
- hierarchie – vizuálně odlišíte, co je nejdůležitější a co méně
- opakování – které barvy nebo prvky použijete pro oživení víckrát
Pokud chcete svoje příspěvky na sociální sítě tvořit rychle, efektivně a jednoduše, tak se určitě přihlaste k mému workshopu. (Nestíháte? Nevadí, bude k dispozici záznam.).
A pokud vás zajímá víc o mě a mé práci a s čím vám můžu pomoci, tak TUDY.
Ven Avenir – grafická designérka & brand specialistka
Těšte se na další články a inspirujte se každý čtvrtek ve facebookové skupině Společně nahoru příspěvky s #mojeknowhow.