5 tipů pro váš úspěšný brand

autor: | Brand


Máme tu další článek ze série #mojeknowhow. Jedná se o souhrn příspěvků a expertní pohled podnikatelů v rámci prostoru pro zviditelnění členů Vyhledávače ve facebookové skupině Společně nahoru (skupina pro růst vašeho byznysu).

Využijte know-how podnikatelů z Vyhledávače Společně nahoru.

Ven Avenir – grafická designérka & brand specialistka doporučuje, jak vám může pomoci vizuální styl v podnikání. Dozvíte se principy grafického designu, co je to pangram a na co nezapomenout při tvorbě vizitky.

Koukněte na jednotlivé příspěvky a inspirujte se.


1. Podnikáte? Pak rozhodně potřebujete vizuální styl!

Proč?

  • Zvýšíte povědomí o vaší osobní značce u vašich klientů,
  • veškeré výstupy napříč komunikačními kanály budete tvořit mnohem rychleji, jednodušeji a hlavně konzistentně,
  • jednoznačně se odlišíte od konkurence,
  • přilákáte ty správné srdcové klienty,
  • ušetříte mraky času,
  • a v důsledku vyděláte víc peněz.

A teď dalšího otázka! Potřebujete ho ode mě? Pokud jste na začátku podnikání, pak rozhodně ne! 

Máte důležitější věci, do kterých investovat a které vám pomohou s prodejem vašich produktů nebo služeb. Nicméně i tak byste si měli alespoň definovat brandové barvy a vybrat písma, abyste mohli využívat těch přínosů výše uvedených.

Než se do samotného tvoření vizuálního stylu pustíte, odpovězte si na následující otázky:

  • Jaké je vaše motto,
  • jakou máte vizi,
  • jaké hodnoty má vaše podnikání,
  • kdo je váš ideální klient,
  • kdo podniká ve stejném oboru, nabízí podobné služby?

Odpovědi na tyto otázky vám pomohou vytvořit si moodboard. Koláž obrázků a fotografií, které zachytí vaše podnikání – jeho náladu, pocity, kdo je klient, co díky vám bude zažívat, jaká je vaše přidaná hodnota pro něj. Moodboard je skvělým podkladem pro další kroky.

A dalším krokem už bude samotný výběr barev. Především na základě vašich hodnot a také definici vašeho srdcového klienta koukněte na symboliku a význam barev, vyberte si

  • dvě, maximálně tři „barevné“ barvy, které ladí právě s výše uvedeným (hledejte různé odstíny vybrané barvy – světlejší, tmavší, tlumenější, odstíny, které nejsou čisté, např. hledáte modrou, ale zkuste kouknout na modrozelenou atd.).
  • a k nim minimálně dvě neutrální (šedé, béžové, hnědé odstíny) – jeden tmavý na texty a jeden velmi světlý například na pozadí webu. Tyto neutrální odstíny mají blízko k černé a bílé, ale tím, že jsou lehce „zabarvené“ a sladěné s těmi „barevnými“ barvami, tak působí přirozeněji a jemněji.

Další na řadě pak bude výběr písem. I u nich vycházejte z hodnot a toho, kdo je vaším klientem a koho chcete oslovit. Vyberte maximálně dvě písma:

  • základní – výraznější, zajímavější, to které nese esenci vaší značky. Může být zdobené, může být patkové, tady stejně jako u barev koukněte na význam a psychologii fontů, co který druh komunikuje. Vyhněte se oprvdu výrazným písmům s nevšedními písmenky, taková se velmi rychle zají jak vám, tak i klientům.
  • doplňkové – jednoduché, čisté, dobře čitelné písmo na texty. U tohoto písma pak využívejte různé řezy (tučné, kurzíva), abyste text udělali čtivější.

Celý vizuální styl můžete doplnit jednoduchým grafickým prvkem – určitě vhodný pro začátek najdete v Canvě, který souvisí tématicky s vaším podnikáním a pomůže vám při tvorbě výstupů.

Pamatujte si, že výběrem barev, fotnů a grafického prvku to ale celé jen začíná. Vizuální styl je pak potřeba konstantně a konzistentně používat napříč komunikačními kanály – příspěvky na sociálních sítích, webové a prodejní stránky, newsletter i vaše materiály například do kurzů. Všude používejte kombinaci vašich barev, písem a doplňku. Samozřejmě můžete být kreativní v tom, jak budete jednotlivé části kombinovat – jedou bude tmavé pozadí, jindy světlé, jednou fotka s málo textem, jindy delší text, tu grafický prvek průhledný na pozadí, jindy jen malý v růžku, ale vždy použijete své barvy a písma.

A důležitá rada na závěr: Méně je více a pokud budete mít pocit, že to stále není ono, tak se zkuste radši ubrat než přidat.

A já se budu těšit na ty z vás, kteří už nejste na začátku, vaše podnikání už je rozjeté, jste usazeni ve svém oboru a expertíze a chcete svůj brand posunout na další level. Protože právě pro vás jsou určené mé služby. Více informací najdete ZDE.

2. Máte vizitku? A mohla bych ji vidět? 

Pokud máte svoji vizitku a chtěli byste na ni od ostatních napsat zpětnou vazbu, co na ni říkají a jak se jim líbí, sdílejte ji tu s námi. Budeme se držet tradičních pravidel, že každý okomentuje alespoň třem dalším.

Nemáte vizitku? A chcete si ji navrhnout a nechat vytisknout?

Pak se s vámi podělím o pár tipů, aby vaše vizitka byla nejen pěkná, ale i plnila svůj účel.

Hlavním účelem vizitky je předat vaše kontaktní informace, proto pamatujte, že obsah má vždy přednost nad formou a méně je více.

Pro začátek doporučuji držet se standardního rozměru 90 x 50 mm (vejde se do vizitkářů, peněženek, větší se nevejde a tak ji nakonec lidé někde ztratí, zašantročí), pokud chcete, nemusíte zůstat jen u horizontální varianty, ale můžete zkusit i vertikální. (Jen pozor, prostoru na šířku je méně, takže Klementýna Skočdopolová by měla zůstat u klasiky).

Nejdříve promyslete, jaké všechny údaje chcete na vizitce mít:

  • Jméno a příjmení – to je základ.
  • Titul – pokud se ve vašem oboru nosí a pokud je relevantní k vašemu podnikání, tak proč ne. Moje ing. by se k mému současnému oboru moc nehodilo.
  • Funkce, obor, pozice – zkrátka to, co děláte a s čím dotyčnému můžete pomoci.
  • Kontakty – tady si promyslete, jak chcete, aby vás lidé kontaktovali. Telefon, e-mail a webové stránky jsou základ. Pokud je vaším hlavním komunikačním kanálem facebook, instagram nebo jiná sociální síť, tak sem s nimi. Pokud ale máte profil na každé sociální síti, ale v podstatě tam nezavítáte, jak je rok dlouhý, nemají na vizitce, co dělat (jsou dohledatelné třeba z vašeho webu). Jestli je pro vaše klienty důležitá i vaše fyzická adresa (sídlo, provozovna), tak ji také na vizitce uveďte.
  • Fotografie – opět je hlavně na vás, jestli ji na vizitce budete mít nebo ne. Jestli je pro vás důležité, aby si klienti nebo obchodní partneři zapamatovali nejen vaše jméno, ale i si dokázali přiřadit váš obličej, tak určitě ano (ale fotografii kvalitní!). Zvlášť po velkých networkingových akcích se jim připomenete i obličejem.
  • QR kód – co se stane, když ho dotyčný naskenuje? Bude tam jen například místo webu nebo povede do vaší facebookové skupiny? Zajímavou myšlenku je možnost načtení všech vašich údajů přímo do telefonu dotyčného.
  • Ještě něco? Máte pocit, že by na vizitce mělo být ještě něco dalšího? Napište mi a poradíme se!

Ve chvíli, kdy máte promyšlené, co všechno si na vizitku dáte, vemte papír a tužku, nakreslete si několik obdélníčků velikosti vizitky a zkoušejte různé rozmístění schválených údajů. (Nepiště pokaždé krasopisně všechny údaje, stačí čmarikání, že tyle velké vlnovky jsou jméno a příjmení, ty menší jsou, co děláte a vodorovné čárky vedle koleček jsou kontakty vedle ikonek.) Zkoušejte:

  • Různou velikost textů, fotografie – odlište, co je nejdůležitější.
  • Různé zarovnání – na střed, část doprava, část doleva, do dvou sloupců.
  • Různé velikosti mezer mezi částmi – jméno a pozice blízko u sebe, vetší mezera a pak kontakty.
  • Jednostrannou nebo oboustrannou variantu.

Náčrtek, který se vám bude nejvíce líbit pak bude předlohou pro tvorbu v grafickém programu – s největší pravděpodobností v Canvě. V té nezapomeňte:

  • Používat vaše brandová písma (využijte různých řezů a velikostí pro odlišení informací, ale nepřežeňte to!).
  • Používat vaše brandové barvy – pozor na čitelnost, na světlém pozadí mějte texty dostatečně tmavé (a naopak).
  • Logo nebo grafický prvek – střídmě a tak, aby nepřehlušily důležité informace.
  • Ikonky – u kontaktů a sociálních sítí můžete použít ikonky, doporučuji jednobarevné, ideálně přebarvené do brandových barev.
  • Udělejte si několik verzí a ty si pak vytiskněte na vaší tiskárně normálně na A4. Zkontrolujte zejména velikost a barevnost textů, tj. čitelnost, protože to prostě nikdy na monitoru neuvidíte tak, jako při vytištění.

A pár tipů na závěr:

  • Minimální velikost písma na vizitce je kolem 6 pt, aby byla zaručena čitelnost. A čím menší text, tím čistější a dobře čitelné písmo zvolte. Kudrlinkový skript ve velikosti 6 pt je výzva!
  • Nastavte si okraje, ať vám nic neutíká mimo a hlavně ať je vše stejně vzdálené od hran, vizitky budou vypadat profesionálněji.
  • Pokud použijete barevné pozadí nebo obrázek nebo fotku, od kraje do kraje, tak nezapomeňte nastavit pro tisk spadávku (bleed) a ořezové značky (crop marks) – obojí v Canvě jde. Je to proto, abyste při třeba modrém pozadí neměli kolem vizitky bílý pruh, protože řezání není nikdy 100% přesné.
  • Vyberte kvalitní papír, gramáž minimálně 250-350 gsm (pro představu, klasický do tiskárny má 80), jestli bude matný nebo lesklý záleží jen na vás.
  • Pokud se chcete odlišit, můžete zvážit různé zušlechťovací technologie jako různé druhy laků, metalických fólii (část vizitky může být lesklá např. logo), výseky, ražba atd.
  • Všechny údaje třikrát překontrolujte a pak je dejte překontrolovat ještě alespoň jedné osobě. Fakt nechcete 100 ks vizitek s chybou v e-mailu.

A opakování na závěr! Obsah má přednost před formou a méně je více.

3. Co je to pangram?

Nechť již hříšné saxofony ďáblů rozezvučí síň úděsnými tóny waltzu, tanga a quickstepu.

Vypätá dcéra grófa Maxwella s IQ nižším ako kôň núti čeľaď hrýzť hŕbu jabĺk.

Toto je pangram. Věta, která v sobě obsahuje všechny znaky abecedy. Existuje ve všech jazycích, případně existuje jeho zkrácená verze, která obsahuje jen všechny znaky s diakritikou.

A na co je dobrý?

Je to testovací věta, díky které zjistíte, jestli vámi vybraný font, ať už v Canvě, Google font nebo jakýkoliv jiný koupený nebo zdarma stažený, obsahuje všechny znaky.

Protože prostě nechcete, aby vaše příspěvky na sociálních sítích nebo web vypadaly takhle. A bohužel to vídám až příliš často a to třeba i v placených reklamách.

Pokud si fonty, stejně tak jako brandové barvy necháte najít na míru ode mě, rozhodně takový oříšek nebudete muset řešit.

Ven Avenir – grafická designérka & brand specialistka

4. Může vám správně vytvořený a dobře používaný vizuální styl pomoci v podnikání?

Ano – protože pomocí brandových barev, písem a grafického prvku můžete proniknout do povědomí vašich ideálních zákazníků a komunikovat s nimi vizuálně a nejen verbálně.

Ano – protože vytvořený vizuální styl je skvělým podkladem nejen pro tvorbu příspěvků na sociální sítě, ale také pro tvorbu webu (a také například pro focení brandových fotek).

Ano – protože existence vizuálního stylu vám šetří čas a energii. Už nemusíte tápat, jaké barvy použít v Canvě, když si chcete vytvořit nový cover obrázek, nemusít vymýšlet, jaké písmo použijete na prodejce a vůbec nemusíte řešit, čím ozvláštnit vaši vizitku. Všechno už je jasně dané.

Pokud chcete už konečně mít jasně definovaný jednotný vizuální styl a také se naučit, jak s ním pracovat a vytvářet si grafiku na sociální sítě rychle, efektivně a vkusně, tak přesně pro vás jsou Synergické workshopy.

Dva z nich jsou na tato témata (tvorba vizuálního stylu a práce s ním) a připravila jsem je pro vás já. Další dva jsou na téma texty na webu, prodejkách, sociálních sítích a v newsletterech. Ty pro vás připravila Anna Athos Pírová A poslední dva jsou o tom, jak si od začátku postavit funkční a přívětivý web, který bude prodávat. Ty pro vás připravila Magda Jedličková

Více o workshopech ZDE.

5. Znáte principy grafického designu? A víte, jak vám mohou pomoci?

Pokud jste podnikatelka nebo podnikatel a ke své propagaci a komunikaci se svými ideálními klienty využíváte sociální sítě, pak byste určitě měli vědět, co čem je řeč.

Asi už víte, že je dobré mít jednotný vizuální styl a v něm definované brandové barvy a písma, případně mít i logo. Všechno to je dobré, abyste:

  • se odlišily od konkurence,
  • zaujali ty správné srdcové klienty
  • si ulehčili práci při tvorbě příspěvků na sociální sítě.

A právě při tvorbě příspěvků, kdy kombinujete text, fotku, grafický prvek je dobré pamatovat na těchto pět principů:

  1. zarovnání – jak jednotlivé prvky zarovnáte vzhledem k okrajům i k sobě samým
  2. rovnováha – vytvoříte zajímavé napětí nebo vše bude harmonické
  3. kontrast – použijete různou velikost nebo barvu pro jeho zvětšení
  4. hierarchie – vizuálně odlišíte, co je nejdůležitější a co méně
  5. opakování – které barvy nebo prvky použijete pro oživení víckrát

Pokud chcete svoje příspěvky na sociální sítě tvořit rychle, efektivně a jednoduše, tak se určitě přihlaste k mému workshopu. (Nestíháte? Nevadí, bude k dispozici záznam.).

A pokud vás zajímá víc o mě a mé práci a s čím vám můžu pomoci, tak TUDY.

Ven Avenir – grafická designérka & brand specialistka

Těšte se na další články a inspirujte se každý čtvrtek ve facebookové skupině Společně nahoru příspěvky s #mojeknowhow.

Přečtěte si další články z této kategorie

Jaké brandové fotky jsou ideální?

Jaké brandové fotky jsou ideální?

Takové co do vašeho webu a podnikání dobře sednou. To může pro každého znamenat něco docela jiného. Úplný základ je dodržet poměr stran. Fotku na výšku jen stěží napasujete do prostoru na šířku. Ale to jsme do tématu skočili rovnýma nohama. Pojďme se vrátit zpět a začít ještě jednou v článku.