Jak na linkbuilding v roce 2022: Strategie a vytrvalost

autor: | Podnikání online

Jak na linkbuilding v roce 2022:
Strategie a vytrvalost


Máte web nebo e-shop a chcete být na prvních příčkách ve vyhledávání? Tak to bude běh na dlouhou trať, ale pokud se budete držet motta kvalita nad kvantitou, jste na dobré cestě. Dnes se podíváme na jednu z nejdůležitějších součástí SEO – linkbuilding.  Proč se na něj zaměřit, jak na to a kolik mě to bude stát peněz?


K čemu je linkbuilding dobrý?

Linkbuilding neboli získávání zpětných odkazů je v rámci optimalizace pro vyhledávače (SEO) pomyslnou špičkou ledovce, která vás v očích vyhledávače dostane na vyšší pozice. Vy tak upevníte autoritu svého webu, získáte relevantní návštěvníky a možná i nějakou tu konverzi. To vše za předpokladu, že to budete dělat poctivě, kvalitně a s rozvážností. Nebo si můžete najmout linkbuildingového specialistu, který se o to postará a vy budete mít více času na rozvíjení vlastního byznysu.

Než vám Google naservíruje odpovědi na váš zadaný dotaz, musí si jeho algoritmus položit více než 200 otázek, aby vám dal tu nejpřesnější odpověď na vaši otázku. Některé nejsou tak důležité, ale na jiné je dobré zaměřit pozornost. Roboti (tzv. crawleři) kontrolují  samotný web, jeho strukturu, kvalitu obsahu, metadata a dále také zmínky o vašem webu na jiných stránkách (tomu se věnuje linkbuilding). Na základě toho přiřadí vyhledávač vaší stránce určité hodnocení. Pokud je kladné stoupáte, pokud je záporné klesáte a dostáváte od vyhledávače penalizace, které mohou vyústit až v nevyhledatelnost vaší stránky ve vyhledávači. A to jistě nechcete.

infografika - co vše je potřebné pro SEO
Linkbuilding je špičkou SEO ledovce.


Jak na budování zpětných odkazů v praxi?

Účel linkbuildingu je tedy zřetelný. Zvýšit v očích vyhledávače autoritu svého webu, díky čemuž vzroste jeho viditelnost a organická návštěvnost

Linkbuilding se dá rozdělit do dvou kategorií na externí a interní. Interní linkbuilding je odkazování v rámci jednoho webu a usnadňuje uživatelům (a robotům) orientaci na daném webu. Nehraje tak důležitou roli jako externí odkazování, ale je dobré to vyvážit.

My se dnes zaměříme na externí linkbuilding a jeho metody, které s trochou píle zvládnete aplikovat sami. Mezi hojně používanou metodu patří guest blogging. Představte si, že najdete relevantní web k vašemu tématu, dohodnete se s jeho majitelem na podmínkách partnerství a napíšete pro něj článek ve kterém bude odkaz (skrytý v anchor textu) na nějakou podstránku vašeho webu a vy tím získáte relevantního návštěvníka. Majitel získá obsah pro svůj web a vy kvalitní zpětný odkaz.

dělejte linkbuilding na obsah, který lidé samovolně sdílí
Vytvořte obsah, který se bude šířit samovolně a lidé na něj budou odkazovat sami od sebe.

Buďte virální. Nejúčinnější a nejsložitější metoda linkbuildingu. Vytvořte obsah, který se bude šířit samovolně a lidé na něj budou odkazovat sami od sebe. Třeba na váš odborný článek nebo kvalitní digi kurz, který doporučí ostatní na sociálních sítích. S tím souvisí pojem linkbaiting (vábení/lákání odkazů), což je vytváření obsahu, jehož hlavním cílem je získat zpětné odkazy. Může jít o kontroverzní či vtipný článek, online kalkulačky energií či hypoték nebo soutěže. 

Recenze a rozhovory. Aktivně vyhledávejte tematicky blízké weby a oslovte majitele k zajímavému rozhovoru nebo k recenzi na váš produkt. Forma spolupráce může být různá. Od barteru přes provizi, až po spolupráci zdarma, která bude win win pro obě strany. V téhle oblasti je nutné zapojit kreativitu, můžete například oslovit nějakého influencera. Jak spolupracovat s influencery a kde je hledat najdete přehledně ZDE. 

Existují desítky dalších metod jako: registrace v oborových katalozích (Např. Vyhledávač Společně nahoru), využívání mikro stránek či landing pages, broken linkbuilding nebo přímý nákup zpětných odkazů. Pro začátek si ale vystačíte s těmi výše zmíněnými. A nutno podotknout, že pokud to myslíte se svou stránkou či e-shopem vážně, není k zahození minimálně konzultace se specialistou na linkbuilding či SEO. 

Pokud chcete získat inspiraci, kde všude můžete snadno získat zpětné odkazy, stáhněte si seznam 30 ideálních míst.


Jak vše vyhodnotit a kolik mě to bude stát?

Veškeré SEO aktivity se projevují dlouhodobě. Narozdíl od PPC reklam ve vyhledávačích, kdy nalijete do kampaně desítky tisíc korun a návštěvníci se přihrnou téměř okamžitě. V rámci linkbuildingu se výsledky dostavují klidně až za několik měsíců. Pro jejich vyhodnocení vám v základu poslouží Google Search Console, při správném nastavení i Google Analytics nebo můžete využít speciálních pokročilých nástrojů jako je český Collabim, Marketing miner nebo zahraniční Ahrefs.

Graf růstu byznysu
Úspěšnost linkbuildingu se měří tak, že se porovnává počáteční odkazový profil stránky s aktuální stavem.

Úspěšnost linkbuildingu se měří tak, že se porovnává počáteční odkazový profil stránky s aktuální stavem. Také se porovnávají pozice vaší stránky na různá předem stanovená klíčová slova. To vše by se mělo stanovit ve strategii a následně vyhodnotit.

Dobrá zpráva je, že vás to finančně nemusí stát nic. Pokud ale zvolíte tuhle variantu, kterou mají vyhledávače nejraději, počítejte s tím, že vás bude stát veliké úsilí a zejména čas. Můžete si být ale jistí, že v řádu několika měsíců sklidíte ovoce.

Co se týče ceny linkbuilding specialistů, ta je různá. Záleží na vašem rozpočtu a spoustě dalších aspektů. Junior si může říct 200 Kč za hodinu a profík klidně 1 500 Kč. Najít toho správného odborníka může být složité. (Zkuste použít Vyhledávač Společně nahoru.)

A protože pomáhat si s ostatními je půlka úspěchu, přidejte se do mé facebookové skupiny Společně nahoru (skupina pro růst vašeho byznysu). Pravidelně zde najdete podnikatelské tipy, nabídky na spolupráci, inspiraci nebo třeba páteční Byznysové jednohubky – takové povídání o podnikání se zajímavými osobnostmi.

Pojďme růst společně.

Lucie Dědková – podnikatelská mentorka

Přečtěte si další články z této kategorie

Jaké brandové fotky jsou ideální?

Jaké brandové fotky jsou ideální?

Takové co do vašeho webu a podnikání dobře sednou. To může pro každého znamenat něco docela jiného. Úplný základ je dodržet poměr stran. Fotku na výšku jen stěží napasujete do prostoru na šířku. Ale to jsme do tématu skočili rovnýma nohama. Pojďme se vrátit zpět a začít ještě jednou v článku.